Identyfikacja i prowadzenie rejestru zdarzeń niepożądanych, weryfikacja personelu dopuszczonego do pracy z dziećmi w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, wdrożenie procedury zgłoszeń wewnętrznych – rok 2024 zapoczątkował liczne, dodatkowe obowiązki osób zarządzających podmiotami medycznymi, związane z poprawą jakości i bezpieczeństwa w ochronie zdrowia, ochroną małoletnich i ochroną sygnalistów.
Warto przypomnieć, kogo dokładnie dotyczą, na czym polegają i jakie sankcje grożą za ich niewykonanie:
- wdrożenie wewnętrznego systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem
- podstawa prawna: ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta
- kogo dotyczy: każdy podmiot wykonujący działalność medyczną w ramach umowy z NFZ – zarówno indywidualna, jednoosobowa praktyka lekarska, jak i szpital zatrudniający setki pracowników
- najważniejsze obowiązki nałożone ustawą:
-
- identyfikacja zdarzeń niepożądanych i analiza ich przyczyn źródłowych
- identyfikacja obszarów priorytetowych dla poprawy jakości i bezpieczeństwa świadczeń,
- monitorowanie i ocena jakości udzielanych świadczeń,
- szkolenia personelu z zakresu jakości i bezpieczeństwa świadczeń,
- badanie opinii i doświadczeń pacjentów;
-
- termin wdrożenia: 1 lipca 2024 r.
- sankcje za niewdrożenie systemu– m. in.:
-
- obowiązek zwrotu do NFZ do 50% środków publicznych przekazanych za okres objęty kontrolą wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych (stawka 14,50 % w stosunku rocznym)
- odmowa przyznania autoryzacji (w przypadku szpitali)
-
- wdrożenie standardów ochrony małoletnich
- podstawa prawna: ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich
- kogo dotyczy: m. in. każdego organu zarządzającego placówką medyczną, do której uczęszczają albo w której przebywają lub mogą przebywać małoletni oraz organizatora działalności medycznej skierowanej do małoletnich
- najważniejsze obowiązki nałożone ustawą:
-
-
- przygotowanie standardów określających m. in.:
-
- zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego,
- osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień, przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu,
- kodeks bezpiecznych relacji personel-dziecko i dziecko-dziecko
-
- przeszkolenie całego personelu ze stosowania standardów ochrony małoletnich (obowiązek udokumentowania!)
- weryfikowanie personelu w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym
- przygotowanie standardów określających m. in.:
-
-
- termin wdrożenia: 15 sierpnia 2024 r.
- sankcje przewidziane w ustawie:
-
-
- niewprowadzenie standardów – kara nagany lub grzywny do 250 zł,
- dopuszczenie do pracy lub innej działalności związanej z kontaktem z dziećmi lub pieczą nad nimi:
- bez sprawdzenia, czy dana osoba widnieje w Rejestrze – kara aresztu, ograniczenia wolności lub grzywny nie niższej niż 1000 zł
- pomimo że dana osoba widnieje w Rejestrze – kara aresztu, ograniczenia wolności lub grzywny nie niższej niż 1000 zł
- pomimo że daną osobę obowiązuje zakaz zajmowania stanowisk związanych z leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi – kara pozbawienia wolności do lat 5
-
-
- wdrożenie procedury zgłoszeń wewnętrznych – sygnaliści
- podstawa prawna: ustawa o ochronie sygnalistów
- kogo dotyczy: m. in. podmiot wykonujący działalność leczniczą, na rzecz którego według stanu na dzień 1 stycznia i 1 lipca danego roku wykonuje pracę zarobkową co najmniej 50 osób (pracowników w przeliczeniu na pełne etaty lub osoby świadczące pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy, jeżeli nie zatrudniają do tego innych osób)
- najważniejsze obowiązki nałożone ustawą:
-
- ustalenie wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych
- przyjmowanie i obsługa zgłoszeń wewnętrznych
- prowadzenie rejestru zgłoszeń wewnętrznych
-
- termin wdrożenia: 25 września 2024 r.
- sankcje za nieustanowienie procedury lub ustanowienie z istotnym naruszeniem: kara grzywny
Zespół naszej Kancelarii udzieli kompleksowej pomocy prawnej w każdym z wymienionych obszarów, na wszystkich etapach realizowania nowych obowiązków – przygotuje wymaganą dokumentację, przeprowadzi szkolenia kadry kierowniczej i personelu, wesprze w procesie wdrażania i stosowania procedur. Zapraszamy do kontaktu!