Projekt ustawy dotyczący świadczenia interwencyjnego dla przedsiębiorców na wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej
W dniu 26 września 2024 r. została złożona do Sejmu autopoprawka do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (druk nr 672-A).
W projekcie proponuje się wprowadzenie nowego mechanizmu pomocowego dedykowanego przedsiębiorcom w postaci świadczenia interwencyjnego na wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej.
Świadczenie interwencyjne może być przyznane wyłącznie przedsiębiorcy, który:
1. poniósł szkodę polegającą na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu, bezpośrednio w wyniku powodzi, składników materialnych przedsiębiorstwa niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności gospodarczej oraz:
2. zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego, oraz
3. zobowiąże się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez okres 6 miesięcy od dnia wydania rozporządzenia wykonawczego.
Obsługą świadczenia interwencyjnego będzie zajmował się Zakład Ubezpieczeń Społecznych, jego finansowanie będzie się odbywać ze rezerwy celowej budżetu państwa.
W celu uzyskania świadczenia interwencyjnego poszkodowany przedsiębiorca będzie składał wniosek do ZUS. Będzie on mógł być złożony w formie dokumentu elektronicznego za pomocą profilu informacyjnego utworzonego w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W ramach świadczenia przedsiębiorca będzie mógł ubiegać się o uzyskanie środków odpowiadających maksymalnie wysokości poniesionej przez niego szkody.
Wartość faktycznie wypłacanego świadczenia opierać się będzie na sposobie wyliczenia określonym przez przedsiębiorcę we wniosku. Będzie to:
1. iloczyn wysokości średniomiesięcznego przychodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej w roku kalendarzowym poprzedzającym rok wydania rozporządzenia wykonawczego, oraz współczynnika określonego w tym rozporządzeniu albo
2. iloczyn liczby ubezpieczonych, na dzień złożenia wniosku albo na dzień wydania rozporządzenia, wykonawczego, w zależności od tego, która liczba jest mniejsza, oraz kwoty określonej w tym rozporządzeniu.
W sytuacjach, gdy przedsiębiorca nie zawarł umowy ubezpieczenia prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych, przed wystąpieniem powodzi (kopia tego dokumentu będzie mogła być załączana do wniosku o świadczenie interwencyjne), maksymalna wysokość ostatecznie wypłaconej pomocy w ramach instrumentu nie będzie mogła przekroczyć 75% przysługującego świadczenia.
Przebieg prac Sejmu:
https://www.sejm.gov.pl/Sejm10.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=672