Home / Świadczenie interwencyjne

Świadczenie interwencyjne

9 października, 2024

mcp_miniaturka_michal_ciupa

Porada telefoniczna

501 407 372

Umów się na pierwsze spotkanie i pomoc prawną.

5 października 2024 roku weszły w życie przepisy ustawy z dnia 1 października 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1473). W następstwie nowelizacji przedsiębiorcy, który ponieśli szkodę w wyniku powodzi mogą ubiegać się o wypłatę świadczenia interwencyjnego.

Wysokość świadczenia interwencyjnego

Ustawa przewiduje, że świadczenie interwencyjne będzie przyznawane w wysokości wskazanej przez przedsiębiorcę we wniosku, z tym, że wysokość przyznanego świadczenia nie może przekraczać wysokości szkody obliczonej według sposobu wskazanego w ustawie.

W przypadku przedsiębiorców, którzy nie zawarli umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych, świadczenie interwencyjne będzie przyznawane w ograniczonej wysokości – w kwocie 75% wysokości ustalonej szkody.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 5 października 2024 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz. U. poz. 1484) maksymalna wysokość przyznawanego świadczenia interwencyjnego wynosi 1 000 000 zł.

Sposób ustalenia wysokości szkody

Ustawa przewiduje dwa sposoby obliczania szkody, którymi są:

1. iloczyn liczby ubezpieczonych zgłoszonych do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, wyłącznie ubezpieczenia zdrowotnego na dzień złożenia wniosku albo 5 października 2024 r. (należy wziąć pod uwagę mniejszą z tych liczb) i kwoty 16 000 zł, albo

2. iloczyn średniomiesięcznego przychodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 r. oraz współczynnika 0,75.

Każdy przedsiębiorca składający wniosek powinien uwzględnić swoją indywidualną sytuację, obliczyć wysokość świadczenia według obu możliwych sposobów i wybrać metodę dla siebie korzystniejszą.

Dokumenty do złożenia

Wniosek o przyznanie świadczenia interwencyjnego należy złożyć do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wniosek powinien zawierać:

  • oznaczenie wnioskodawcy,
  • adres korespondencyjny,
  • numery NIP i REGON,
  • wskazanie sposobu ustalenia wysokości świadczenia interwencyjnego,
  • numer rachunku płatniczego przedsiębiorcy,
  • wysokość wnioskowanego świadczenia interwencyjnego.

Jeżeli przedsiębiorca wybrał drugi sposób obliczania szkody, powinien wskazać we wniosku także wysokość średniomiesięcznego przychodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej w roku 2023.

Do wniosku przedsiębiorca jest zobowiązany załączyć:

  • oszacowanie szkody wraz z dokumentacją, na podstawie której zostało ono dokonane, albo zobowiązanie do przesłania tego oszacowania wraz z tą dokumentacją,
  • dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych albo oświadczenie o niezawarciu takiej umowy,
  • oświadczenie o faktycznym miejscu prowadzenia działalności gospodarczej,
  • oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej,
  • zobowiązanie do prowadzenia działalności gospodarczej oraz zobowiązanie do utrzymania poziomu zatrudnienia.

Oświadczenia przedsiębiorcy są składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, co oznacza iż w przypadku oświadczenia informacji niezgodnych z prawdą, przedsiębiorca naraża się na poniesienie odpowiedzialności karnej.

Należy zwrócić uwagę, że wstępne oszacowanie wartości szkody przez przedsiębiorcę zawarte we wniosku o wypłatę świadczenia, które będzie różniło się od oszacowania wykonanego przez profesjonalny podmiot, nie będzie powodowało po stronie przedsiębiorcy ryzyka poniesienia odpowiedzialności karnej za złożenie nieprawdziwego oświadczenia.

Oszacowanie szkody

Do wniosku o wypłatę świadczenia należy załączyć oszacowanie, wykonane przez rzeczoznawcę lub biegłego uprawnionego do dokonywania wyceny środków trwałych lub aktywów obrotowych albo rzeczoznawcę majątkowego, wraz z dokumentacją, na podstawie której zostało ono dokonane, albo zobowiązanie do przesłania tego oszacowania wraz z tą dokumentacją w terminie 5 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego.

Wysokość poniesionej szkody musi być oceniana w sposób racjonalny. Może okazać się to trudne, gdyż ceny usług i materiałów potrzebnych do odtworzenia składników materialnych przedsiębiorstwa zniszczonych przez powódź będą się zmieniać, jednak przepisy przewidują konieczność sporządzenia wyceny przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje.

Zwrot świadczenia interwencyjnego w części

Świadczenie interwencyjne przyznane przed sporządzeniem oszacowania podlega zwrotowi przez przedsiębiorcę w części, jeżeli zostało ono przyznane w wysokości wyższej niż wysokość szkody wynikającej z oszacowania.

Ponadto, świadczenie interwencyjne podlega zwrotowi przez przedsiębiorcę w części, wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie, liczonymi od dnia jego wypłacenia, jeżeli:

• Krajowa Administracja Skarbowa poinformuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych o rozbieżności między średniomiesięcznym przychodem wykazanym we wniosku a wykazanym dla celów podatkowych,

• przedsiębiorca nie utrzymał poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od dnia 5 października 2024 roku.
Zwrot świadczenia interwencyjnego w całości

Zwrot świadczenia interwencyjnego w całości

Świadczenie interwencyjne podlega zwrotowi przez przedsiębiorcę w całości, wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie, liczonymi od dnia jego wypłacenia, w sytuacji gdy przedsiębiorca:

  • w okresie 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej lub zawiesił jej prowadzenie,
  • złożył niezgodne ze stanem faktycznym przynajmniej jedno z oświadczeń,
  • wbrew zobowiązaniu nie przesłał w terminie oszacowania wraz z dokumentacją,
  • nie poddał się kontroli lub utrudniał kontrolę.

Kontrola

Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest uprawniony do kontroli prawidłowości i rzetelności danych, informacji i oświadczeń przekazanych przez przedsiębiorcę we wniosku o przyznanie świadczenia interwencyjnego.
ZUS może przeprowadzić kontrolę wobec przedsiębiorcy, któremu przyznano świadczenie interwencyjne, w okresie 3 lat liczonych od dnia przyznania świadczenia.

Przedmiotem kontroli ZUS będzie:

  • prowadzenie działalności gospodarczej w okresie 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego,
  • utrzymanie poziomu zatrudnienia przez okres 6 miesięcy od dnia 5 października 2024 roku,
  • właściwe udokumentowanie wniosku o świadczenie interwencyjne.

Kontrolowany przedsiębiorca jest obowiązany udostępnić wszelkie dokumenty i udzielać wyjaśnień w sprawach objętych zakresem kontroli.

 

Czytaj również